اداره نظارت مالی (اداره کل امور اقتصادی و دارائی استان مازندران)

اطلاع رسانی و ارائه قوانین و مقررات مالی و محاسباتی، دستورالعملهای حسابداری و حسابرسی دولتی و فرمها

اداره نظارت مالی (اداره کل امور اقتصادی و دارائی استان مازندران)

اطلاع رسانی و ارائه قوانین و مقررات مالی و محاسباتی، دستورالعملهای حسابداری و حسابرسی دولتی و فرمها

نحوه محاسبه و وصول حق بیمه و ارایه تعهدات قانونی درباره بیمه‌شدگان جانباز انقلاب اسلامی:

 
 در اجرای قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی مصوب ۳۱/۳/۷۴ مجلس شورای اسلامی (تصویر پیوست) و نظر به لزوم حمایت همه جانبه از آنان مقرر می‌گردد:

۱- با توجه به ماده ۳ و تبصره ماده ۶ قانون مذکور کلیه بیمه شدگان جانباز شاغل در موسسات دولتی و غیردولتی مشمول قانون یاد شده خواهند بود.

۲- به استناد تبصره ماده ۶ قانون مزبور مدت خدمت جانبازان در جبهه‌های جنگ تحمیلی و مدت معالجه آنان (براساس استعلام از مراجع ذیر‌بط) با پرداخت حق بیمه مقرر در قانون تامین اجتماعی با توجه به حقوق و مزایای مبنای کسر حق بیمه زمان درخواست که ثبت دفتر واحد اجرایی شده است به ترتیبی که در ذیل خواهد آمد جزو سنوات پرداخت حق بیمه به لحاظ استفاده از مزایای مقرر در قانون تامین اجتماعی محسوب می‌گردد.

۳- نحوه محاسبه و وصول حق بیمه ایام خدمت در جبهه و مدت معالجه بیمه شدگان در موسسات دولتی:

۱/۳- بیمه‌شدگان جانباز شاغل در موسسات دولتی اعم از کارگر و کارمند که متقاضی احتساب ایام خدمت در جبهه و مدت معالجه می‌باشند. تقاضای آنان به همراه گواهی‌های موردنظر (گواهی خدمت در جبهه توسط واحد بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گواهی مدت معالجه جانباز توسط بنیاد جانبازان) از طریق موسسه محل خدمت به شعبه مربوطه ارسال می‌گردد.

۲/۳- واحد امور بیمه‌شدگان تاریخ ثبت تقاضا در دفتر شعبه، مدت خدمت در جبهه و مدت معالجه و حقوق و مزایای مبنای کسر حق بیمه زمان تقاضای جانباز را مشخص و حق بیمه مربوطه را به مأخذ ۲۷% محاسبه و طبق فرم نمونه شماره یک پیوست جهت وصول حق بیمه جانباز از کارفرمای مربوطه به واحد درآمد اعلام می‌نماید.

در خصوص آن عده از بیمه‌شدگان جانباز شاغل در موسسات دولتی که از نظر مقررات استخدامی مشمول قانون کار و قانون بیمه بیکاری هستند علاوه بر حق بیمه محاسبه شده در این بند به میزان 3% نیز از تاریخ ۵/۶/۶۶ شمول بیمه بیکاری بابت بیمه بیکاری محاسبه و وصول خواهد شد.

ضمناً یادآور می‌گردد که پرداخت حق بیمه محاسبه شده در بندهای مذکور به عهده دستگاه مربوطه می‌باشد و بیمه شده از پرداخت سهم خود معاف می‌باشد.

۳/۳- واحد درآمد موظف است حق بیمه اعلام شده از سوی امور بیمه شدگان را از کارفرمای مربوطه مطالبه و طبق مقررات آن را پیگیری و وصول نماید. سوابق مربوطه به میزان حق بیمه، نامه اعلام بدهی و مدارک مربوط به پرداخت حق بیمه در پرونده مطالباتی موسسه‌ای که بیمه شده در آن شاغل است ضبط خواهد شد و از نظر تعلق جرایم نیز از تاریخ اعلام بدهی به کارفرما طبق دستورالعمل شماره ۵۷۲۷۳/۵۲ مورخ ۲۸/۱۲/۷۴ مشمول دریافت جرایم خواهد بود.

۴- نحوه محاسبه و وصول حق بیمه ایام خدمت در جبهه و مدت معالجه بیمه شدگان شاغل در موسسات غیر دولتی:

آن عده از بیمه شدگان جانباز شاغل در موسسات غیردولتی مشمول قانون کار که متقاضی احتساب ایام خدمت در جبهه و مدت معالجه خود می‌باشند. پس از ارایه درخواست که ثبت دفتر شعبه می‌گردد و گواهی رسمی مدت خدمت در جبهه و مدت معالجه جانباز که توسط مراجع مذکور در بند ۱/۳ به عنوان شعبه مربوطه صادر خواهد شد واحد امور بیمه‌شدگان پس از احراز مراتب حق بیمه مربوطه را به مأخذ ۳۰% و از تاریخ شمول بیمه بیکاری (۵/۶/۶۶) به مأخذ ۳۳% محاسبه و در پایان هر ماه طبق فرم نمونه شماره ۲ پیوست جهت وصول آن از دولت به اداره کل امور مالی اعلام می‌نماید.

۵- با توجه به ماده ۱۹ قانون مزبور گواهی استراحت پزشکی جانبازان با تأیید کمیسیون پزشکی بنیاد معتبر بوده و نیاز به تأیید آن توسط پزشک معتمد یا شورای پزشکی نخواهد بود.

۶- براساس تبصره ماده ۱۹، پرداخت حقوق و مزایای بیمه‌شدگان جانباز (به استثنای بیمه‌شدگان شاغل در کارگاه‌ها و موسسات ذکر شده در ماده ۳) بر عهده دولت می‌باشد که از طریق سازمان اقدام می‌گردد.

بنابراین کلیه واحدها مکلفند آخرین مزد یا حقوق روزانه این قبیل از بیمه‌شدگان را براساس ماده ۶۳ قانون تأمین اجتماعی تعیین در صورتی که متوسط به دست آمده از حداقل دستمزد زمان شروع استراحت کمتر باشد به میزان حداقل دستمزد و چنانچه متوسط به دست آمده از حداقل دستمزد بیشتر باشد مبلغ مزبور در روزهای استراحت ضرب و عینا پرداخت می‌گردد. بدیهی است حقوق و مزایای زمان مرخصی استعلاجی این قبیل از بیمه‌شدگان در هر حال نباید از حداقل دستمزد کارگر عادی کمتر باشد.

ضمناً با توجه به تعهد دولت در پرداخت حقوق و مزایای بیمه‌شدگان فوق‌الذکر لازم است مبالغ پرداختی و حق بیمه مربوطه جهت وصول از دولت براساس بندهای ۸ و ۹ فرم نمونه پیوست شماره ۲ به اداره کل امور مالی اعلام گردد.

۷- با استناد به ماده ۱۹ قانون کلیه دستگاه‌های مشمول ماده ۳ موظف به پرداخت حقوق و مزایای کامل جانبازان در ایام مرخصی استعلاجی گردیده‌اند. لذا دستگاه‌های مزبور مکلف به تنظیم لیست و پرداخت حق بیمه این قبیل از بیمه‌شدگان در ایام بیماری خواهند بود و سازمان تعهدی در این مورد نخواهد داشت.

۸- نحوه محاسبه معافیت حق بیمه سهم کارفرمای کارکنان جانباز شاغل در واحدهای غیردولتی مشمول قانون کار:

در رابطه با ماده ۱۰ قانون مزبور که مقرر می‌دارد: «واحدهای غیردولتی مشمول قانون کار در صورت استفاده مستخدم از کسر ساعت کار از پرداخت حداقل پنجاه درصد (۵۰%) حق بیمه شاغلین خود و در صورت عدم استفاده از کسر ساعت کار از حداقل پنجاه درصد (۵۰%) سهم مزبور معاف هستند و دولت مکلف به پرداخت حق بیمه فوق به صندوق مربوطه خواهد بود» واحدهای درآمد مکلفند با رعایت نکات ذیل نسبت به اجرای آن اقدام لازم معمول دارند.

۱/۸- تاریخ اجرای قانون

با توجه با نظریه شماره ۸۷۰۰/ب/۴۳ مورخ ۲۳/۷/۱۳۷۴ دفتر حقوقی سازمان مبنی بر اینکه معافیت پیش‌بینی شده در ماده ۱۲ قانون تسهیلات استخدامی جانبازان مصوب ۲۶/۸/۱۳۶۸ در قانون تسهیلات استخدامی مصوب ۳۱/۳/۱۳۷۴ مورد تصریح قرار نگرفته است و منظور از استمرار اجرای آیین‌نامه‌های اجرایی قانون آزمایشی قبلی مصوب سال ۱۳۶۸ (موضوع تبصره ماده ۲۰ قانون مصوب سال ۷۴) ناظر بر مواردی است که در قانون تسهیلات مصوب ۳۱/۳/۱۳۷۴به صراحت پیش‌بینی گردیده است نظر به مراتب فوق با عنایت به اینکه قانون مزبور در تاریخ ۲۵/۴/۱۳۷۴در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی درج گردیده تاریخ اجرای آن ۱۰/۵/۱۳۷۴خواهد بود.

۲/۸- نحوه ارسال لیست

کارفرمایان مربوطه مکلفند لیست مربوط به کارکنان جانباز خود را به طور جداگانه تنظیم و در صورت استفاده فرد یا افرادی از جانبازان از کسر ساعت کار مراتب را در مقابل اسامی آنان درج و به ضمیمه لیست سایر کارکنان خود به شعبه تسلیم نمایند. همچنین این قبیل کارفرمایان بایستی مدارک مربوط به جانباز بودن کارکنان و در صورت استفاده هر یک از آنان از کسر ساعت کار این نوع مدارک را نیز به شعبه ارایه نمایند.

مدارک مزبور می‌بایست در پرونده فنی بیمه شده ضبط و نگهداری گردد.

۳/۸- نحوه رسیدگی لیست و تنظیم اظهارنامه

واحد دریافت مکلف است این قبیل لیست‌ها را قبل از رسیدگی به واحد فنی ارایه و پس از تایید واحد مذکور در خصوص جانباز بودن کارکنان و نیز استفاده هر یک از آنان از کسر ساعت کار نسبت به محاسبه و تعیین حق بیمه سهم کارفرمای کارگران جانباز (در صورت استفاده جانباز از کسر ساعت کار 50% و در صورت عدم استفاده از کسر ساعت کار ۲۵% حق بیمه سهم کارفرما) که پرداخت آن به عهده دولت می‌باشد اقدام، و مبلغ آن را در سمت چپ قسمت فوقانی اظهارنامه (قسمت بدهی) در سطر ذیل حق بیمه کارگاه ثبت نماید.

ضمناً چنانچه کارگاه از معافیت حق بیمه سهم کارفرما به میزان ۵ نفر کارگر نیز استفاده نماید، مبالغ مذکور بایستی در ذیل سطر مربوط به معافیت ثبت گردد.

بدیهی است چنانچه کارگاه مشمول قانون معافیت حداکثر دارای ۵ نفر کارگر بوده و لیست‌های مربوطه را در مهلت مقرر ارسال نموده باشد چون کارفرمای کارگاه از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمای کلیه کارگران در رابطه با قانون معافیت معاف می‌باشد. بنابراین محاسبه و تعیین حق بیمه سهم کارفرمای کارگران جانباز موردی ندارد. و در صورتی که تعداد کارگران کارگاه بیش از ۵ نفر باشد، ابتدا می‌بایست نسبت به محاسبه و تعیین حق بیمه سهم کافرمای کارگران کارگاه در رابطه با قانون معافیت اقدام و سپس نسبت به مازاد 5 نفر حق بیمه سهم کارفرمای کارگران جانباز محاسبه و تعیین گردد.

۹- سایر نکات

۱/۹- چون میزان کمک دولت سهم کارفرمای کارکنان جانباز به استناد جمع تلگرام وصولی کلیه شعب محاسبه و از دولت مورد مطالبه قرار می‌گیرد، لذا مقتضی است مبالغ مربوطه به کمک دولت به کارکنان جانباز براساس لیست‌های ارسالی (اعم از نرخ حق بیمه ۲۷% یا ۱۸%) در ستون ۳۲ تلگرام وصولی ثبت و در مقابل آن عبارت «کمک دولت بابت سهم کارفرمای کارکنان جانباز» را درج نمایند.

۲/۹- چنانچه کارفرمایان کارگاه‌های دارای بیمه‌شدگان جانباز نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه کامل این قبیل کارکنان خود از تاریخ اجرای قانون (۱۰/۵/۱۳۷۴) به بعد اقدام نموده و بعداً نسبت به ارایه مدارک موردنظر مبنی بر جانباز بودن آنها و نیز استفاده از کسر ساعت کار اقدام نمایند، می‌بایست پس از تجدید محاسبه حق بیمه لیست‌های ارسالی توسط واحد درآمد و منظور نمودن مبلغ کمک دولت به حساب بستانکار کارگاه در پایان هر ماه صورتی از این گونه کارگاه‌ها مطابق لیست پیوست تهیه و تا دهم ماه بعد به اداره کل درآمد اداره بررسی و کنترل درآمد ارسال نمایند.

مسؤول حسن اجرای این دستور، مدیران کل و روسا و کارشناسان ارشد درآمد، نظارت بر امور بیمه‌شدگان و مالی ادارات کل استان‌ها و روسا و مسؤولین واحدهای درآمد، امور بیمه‌شدگان حسابداری شعب و نمایندگی‌ها می‌باشد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل- سازمان تامین اجتماعی

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد